פתיחת חברה בתחום התיירות – איך עושים את זה נכון?

אז לפני שאפרט באופן כללי על כל התהליך של פתיחת חברה תיירותית או חברת סוכנות נסיעות, אציג מעט נתונים סטטיסטיים אשר עולים ממחקרים שנעשו בשנת אלפיים ושלוש במדינת ישראל. כדי לקבל תמונת מבט כללית חשוב לציין שבשנה הנוכחית פועלים למעלה מחמשת אלפים סוכני נסיעות בעוד שבעבר נמצאו שש מאות חמישים סוכנויות נסיעות בקירוב, כאשר ארבעים מתוכן פעלו כסוכנויות ראשיות והשאר כסניפים או שלוחות של אותן הסוכנויות הראשיות.

מאפייני שוק- חשיפה מטבעית

ברמת העיקרון לכל משרד נסיעות או סוכנות נסיעות ישנה חשיפה מטבעית להפרשי שער חליפין, אשר נובעת הן מההפרש האפשרי בין מטבע כזה או אחר לבין שער החליפין והן בין השקל הישראלי למטבעות השונים. סוכנויות נסיעות מתמודדות באמצעות המרת השקל למט"ח עם החשיפה המטבעית, על פי המועד העתידי של התשלום לספקיות התיירות.

תחרותיות

כאשר מתחילים בתהליך של פתיחת חברה תיירותית, יש לקחת בחשבון שהשוק מתאפיין בתחרותיות בסדר גודל נרחב.  אחת מן הסיבות לכך נובעת מתיירות חוץ מוגברת, כלומר בעלייה מתמשכת בקרב ציבור התיירים שטסים לנפוש בחו"ל.

כמו כן ניכרת גם עלייה בתיירות פנים, כאמור, בעיקר בעונות הקיץ או במהלך החגים, בקרב הנוסעים לאילת. בתקופה זו של השנה מציעות סוכנויות נסיעות למיניהן טיסות סדירות או שכר לאילת במחירים מאד נמוכים, מה שמגביר את רמת התחרותיות שבלאו הכי קיימת בין הסוכנויות השונות.

סוכנויות נסיעות גדולות- המתחרות הגדולות

כאשר מדובר בחברת תיירות או נסיעות גדולה, מדובר בחברה אשר מפעילה שלוחות רבות בכל רחבי הארץ, ומחזור המכירות השנתי שלהן יכול להגיע לחמישה עשר מיליון דולר אם לא יותר. כאשר שוקלים להקים חברת נסיעות, חשוב לזכור שהשוק כיום מוצף בסוכנויות וותיקות.

תחומי הפעילות העיקריים של סוכנויות נסיעות גדולות נחלקים לשניים, פעילות קמעונאית אשר מתבצעת על ידי פעילותם של הסניפים המפוזרים בארץ, ופעילות סיטונאית אשר מתמקדת במתן של שירותי תיירות שונים כמו, דילים משתלמים לאילת, טיולים מאורגנים בארץ ובחו"ל, טיסות שכר, חבילות נופש למיניהן וכיוצא בזה.

המאמר נכתב בחסות בית לעצמאי